Kedves olvasó!
Egy történetet mesélek ma el, de mivel oly kiterjedt és terjengős ezért röviden összefoglalom és igyekszem linkekkel ellátni.
Tom H. C. Anderson az ESOMAR egyesült államokbeli nemzeti képviselője - volt. Tom saját honlappal/bloggal rendelkezik és a közel 9000 taggal bíró NextGen Market Research Linked In csoport sztárja.
Az ESOMAR egy hónappal ezelőtt lemondatta az ESOMAR nemzeti képviselői posztjáról.
Mi vezetett idáig? Az Egyesült Államokban a CASRO, ami olyasmi, mint az ESOMAR, de nem vált annyira globális szervezetté, inkább az USA-ra fókuszál, az élére állt az új iparági (piackutatási) szabványok bevezetésének. Ezeket a szabványokat eredetileg az EFAMRO (a kutatók szervezeteinek szervezete - korábban Magyarországot én képviseltem benne) dolgozta ki, később az ESOMAR is teljes erővel támogatta.
Tom a saját oldalán kívül a rendkívül népszerű NextGen MR Linked In csoport oldalán is kíméletlenül nekiment az ötletnek. Érvei nem túl szofisztikáltak a vitában, ellenben hecckampányszerűvé tette az ISO-ról való beszélgetést. Egyik ötlete például az ISO gyalázó mém verseny.
Nem tudom pontosan, mi a tanulsága a történetnek, azt látom, hogy egy mindkét félnek negatív eredményt hozó játszma lett belőle.
- Tom nem mutatott túl sok diplomáciai érzéket és nem alakított ki értelmes és igényes vitát a blogján. Elveszítette ezt a társadalmi megbízatását és biztos, hogy nem mindenki szemében növelte személyiségének hitelességét.
- Az ESOMAR nem tudta rávenni, hogy másként és mást kommunikáljon. Kissé a brüsszeli bürokráciára jellemző módon azonnali radikális eltiltás/leléptetés mellett levelet is kiküldött a képviselőknek - sajnos nem volt még módom alaposan átolvasni és aláírni, nagyjából hűségeskünek tűnik-, ezek a kemény adminisztratív eszközök nem erősítették a szerethető imázsát a szervezetnek. Ráadásul Tom netes hecckampánya folytatódik.
Az eset után a mexikói kutatási szövetség (AMAI) lemondta Tom szeptemberi főelőadói szereplését a szervezet éves kongresszusán. Ellenben most július végén kapott egy meghívást a Brandfestival-tól az október 21-i, budapesti rendezvényre. Aki akar, ott találkozhat vele.
Az eset anatómiájának vizsgálatán és a pletykálkodás ősi ösztönének kielégítésén túl arra lenne jó ez a cikk, hogy vitaindítóként szolgálhasson. Van-e értelme és ha igen, mi az ISO-sításnak a piackutatásban? Ti ISO pártiak vagy ISO ellenesek vagytok? Miért?